Uddrag af Modeljernbaneklubben H0-Aalborgs historie

Historien i tekst og billeder 1966 - 2016

Klubben er stiftet i 1966. De første år havde klubben til huse i et ca. 35 m2 stort loftslokale i Aalborgs midtby.
De nuværende lokaler er taget i brug i 1975. Fra starten var anlægget opbygget efter et tysk forbillede på grund af datidens udvalg i materiel. Anlægget var opbygget omkring den tyske station Altenbeken.
Med tiden, og især indenfor de sidste år, er der sket en stor udvikling i dansk materiel og tilbehør både som færdige modeller og byggesæt. Dette har betydet at interessen samt mulighederne for at køre efter dansk forbillede er blevet større.


              I forbindelse med en hobbyudstilling i efteråret 1992 prøvede vi kræfter med et lille dansk anlæg, som blev opbygget omkring en model af jernbanebroen mellem Aalborg og Nørresundby.
Dette projekt gav os yderlig inspiration til at "fordanske" vores anlæg. Dette resulterede i, at det på den ordinære generalforsamling i feb. 1993 blev besluttet, at det nuværende anlæg over en periode skulle ombygges til et dansk anlæg. Det nye anlæg tager udgangspunkt i lokale forhold, og periodemæssigt vil det dække tiden fra 1950 til først i 70'erne.


I løber af de næste år fik vi lagt sporene på alle hovedstrækninger samt på de nye - Frederikshavn - Kvissel - Aalborg - Svenstrup og privatbanen med Hadsund st.
Vi lod en af de gamle tyske stationer - Endingen midlertidig overlever som Århus da den fint passede ind i de nye anlæg. Hadsund station blev ret hurtig færdigbygget med landskab og bygninger - samtidig var Hadsund laver som et flytbart modul som vi siden har haft meget fornøjelse af at tage med på diverse modeljernbane udstillinger.
Ved ombygningen besluttede vi også at overgå til digitalstyring af lokomotiverne og vi valgte Lenz systemet. Vi fik opsat ure som køre modeltid (1 modeltime = 12 min) og vi kunne således i løbet af år 2001 afvikle vores første danske kørerplan. Landskabsmæssigt var det hovedsagelig området omkring Frederikshavn og Svenstrup som der blev arbejdet på.
 
Det var meningen at den genbrugte "tyske station" senere skulle ombygges og da kørslen på anlægget viste sig ikke at være optimal, begyndte vi i 2002 at pusle med lidt større ombygning planer.
Efter mange ideer og udkast kunne vi på generalforsamlingen i 2005 vedtage et forslag som radikalt ville ændre dele af anlægget. Det bliver på det ny anlæg lagt større vægt på enkelsporet strækninger, godskørsel samt bedre adgangsforhold til anlægget.
I løber af foråret 2005 blev store dele af anlægget taget ned - Frederikshavn, Svenstrup og Aalborg stationer forbliver medens resten bygges om.
Vi benyttede lejligheden til at sætte et ny loft op, male lokalet, få ny lysstofrør samt isætte en ekstra dør for at lette adgangsforholdene. Se beskrivelse af anlægget.

Retur til H0-Aalborgs hjemmeside.